Вітаю Вас Гість!
Понеділок, 18.12.2017, 08:03
Головна | Реєстрація | Вхід | RSS

Меню сайту

Форма входу

Наше опитування

Яким проблемам інвалідів слід приділити увагу на нашому сайті
Всього відповідей: 110

Пошук

Архів записів

Друзі сайту

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » 2017 » Лютий » 11 » Діяльність осередків
21:44
Діяльність осередків

18 січня 2017 року голова Відокремленого підрозділу "Запорізька обласна організація Всеукраїнської громадської організації "Всеукраїнський парламент працездатних інвалідів", Євгеній Клопота, у складі комісії провів комплексну перевірку комунального закладу«Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат «Орієнтир» Запорізької обласної ради. Нижче розміщуємо повний звіт комісії про результати перевірки.

"

ДОВІДКА

Про результати комплексної перевірки комунального закладу

«Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат «Орієнтир»

Запорізької обласної ради

Дата перевірки: 18.01.2017 р. з 9.00 – 17.00

 

Мета: перевірка якості й доступності навчання сліпих та слабозорих дітей; матеріально-технічне забезпечення навчання й виховання сліпих та слабкозорих дітей в межах школи-інтернату «Орієнтир»; відповідність діяльності школи-інтернату «Орієнтир» законодавству України та статуту даного навчального закладу; забезпечення соціальної підтримки дітей з особливими освітніми потребами.

Нормативні документи, на які спиралися члени комісії під час перевірки: Закон України «Про освіту»,  «Положення про спеціальну загальноосвітню школу (школу-інтернат) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку»,  «Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах»; «Конвенція ООН про права осіб з інвалідністю», Закон України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», Закон України «Про Реабілітацію інвалідів в Україні», Указ Президента України № 553 від 13 грудня 2016 року та інші.

Результати перевірки:

Члени комісії Бондаренко В. Г., Клопота Є. А., Різниченко О. А., Синиця А. А., Чуприна Т.М. їх асистенти Бондаренко С. А., Громико І. В., Синиця Т. Т., разом із представниками адміністрації й педагогічного колективу школи-інтернату «Орієнтир» відвідали шкільну бібліотеку, ком’ютерний клас, блок, де навчаються сліпі діти: перший клас, малокомплектні класи (2-3 та 6-7). Були також перевірені соціально-побутові умови цілодобового перебування учнів з глибокими порушеннями зору у тому числі спальні приміщення та санітарні кімнати. Крім того, були відвідані уроки 5-а та 6-в класів. Також були проведені співбесіди з вчителями початкових класів, вчителями-предметниками у тому числі, які навчають надому сліпих дітей.

Комплексна перевірка відбувалася лише один день, що не уможливило здійснити всебічну перевірку школи-інтернат «Орієнтир».

Члени комісії перевірили наступні документи: особові справи учнів (частково), індивідуальні програми реабілітації 89 учнів з інвалідністю, журнали індивідуального навчання, списки вчителів, які мають спеціальну фахову освіту та документи, які їх підтверджують.   

Членами комісії було встановлено, що в бібліотеці школи інтернату для дітей з вадами зору наявні лише тільки 19 художніх творів шрифтом Брайля для сліпих учнів, також підручники тільки з трьох предметів для 5 класу (українська мова, українська література, історія України). Для слабозорих дітей підручники крупним збільшеним шрифтом є тільки для деяких класів та в незначному обсязі. Художня література збільшеним шрифтом взагалі відсутня. Бібліотека не здійснює облік видачі книжок учням, а видає їх тільки вчителям, що унеможливлює використання літератури сліпими та слабозорими учнями. Не зважаючи на те, що Міністерство освіти та Науки надрукувало підручники шрифтом Брайля для сліпих учнів 1 – 4 класів, з невідомих нам причин початкові класи школи-інтернату «Орієнтир» такими підручниками взагалі незабезпечені. Все це дозволяє зробити висновок що учні не мають необхідних підручників та художньої літератури, що призводить до неякісного й неефективного навчального процесу, а також сприяє зниження рівня залишкового зору внаслідок використання навчальних текстів, неадаптованих, для осіб з порушеннями зору.

В комп’ютерному класі було виявлено, що спеціалізована програма Jaws for windows, яка забезпечує людям з порушеннями зору доступ до інформації та можливість інформаційного обміну із суспільством, встановлена лише на одному ноутбуці (він належить вчителю). Дана встановлена програма виявилася неліцензійною, неприлаштованою для роботи сліпих учнів та без синтезатору державної української мови. Крім того, клавіатура ноутбука є незручною для учнів з вадами зору (клавіши розташовані щільно, курсор не виділений, зовнішня клавіатура відсутня тощо). На момент перевірки вчитель не знав необхідних спеціальних комп’ютерних програм для сліпих та слабозорих дітей  (Jaws for windos, NVDA, Magic та інші), а також  методик роботи з ними. Були відсутні також навчально-методичні та дидактичні матеріали для навчання учнів з порушеннями зору спеціальним програмам, які полегшують обробку друкованої інформації та забезпечують самостійність у навчальній діяльності.

При відвіданні «блоку незрячих дітей» встановлено низку порушень.

Перш за все, встановлено, що незрячі діти перебувають в ізольованому блоці, що перешкоджає їх спілкуванню з іншими учнями, розвитку соціальних навичок та подальшій інтеграції в суспільство. Наслідком цього є соціальна дезадаптація, порушення соціалізації сліпих дітей, адже відсутність можливості набути вміння і навички адекватного спілкування зі зрячими людьми, самостійності, призводить до формування неадекватної самооцінки та «Я-образу», не вміння брати  відповідальність на себе у життєвих ситуаціях, порушення психосоціального розвитку дитини в цілому. Крім того, така ізоляція взагалі протирічить нормам Конвенції ООН про права людей з інвалідністю, перешкоджає втіленню проекту «Інклюзивна освіта» у Запорізькій області.

Було з’ясовано, що в цьому спеціальному навчальному закладі для дітей з порушеннями зору відсутні спеціалізовані наочні рельєфні матеріали (макети, глобуси, мапи тощо), які забезпечують доступність навчального матеріалу для навчання сліпих дітей і дітей з послабленим зором. Спроби вчителя-ентузіаста компенсувати відсутність підручників за рахунок друку окремих дидактичних матеріалів за допомогою брайлівського принтеру не можуть вважатися повноцінними, адже вони не в змозі задовольнити існуючі потреби у навчальних і наочних матеріалах. Як наслідок, учні з порушеннями зору позбавлені можливості отримати належний рівень знань (відповідно державним стандартам).

Вчителі-предметники школи-інтернату «Орієнтир» продемонстрували незнання шрифту Брайля, володіння яким є обов’язковою умовою забезпечення доступності навчального процесу для дітей, які мають глибокі порушення зору. Постає правомірне питання: яким чином ці вчителі викладають навчальний матеріал, контролюють його засвоєння і виконання навчальних завдань, та в цілому оцінюють рівень навчальної успішності дітей з глибокими порушеннями зору? Окрім того, це є беззаперечним свідченням відсутності навичок писемного мовлення (і відсутності умов для їх розвитку), що позбавляє учнів цієї школи не лише доступу до навчальної інформації, а й можливості розвитку мовлення взагалі. Це призводить до того, що незрячі та слабкозорі учні не взмозі самореалізуватися в життєдіяльності суспільства, конкуруючи зі звичайними зрячими людьми у подальшому житті (у вищих навчальних закладах, в професійному середовищі тощо).

Крім того, зараз МОН України розробляє нормативи незалежного зовнішнього тестування для учнів з глибокими порушеннями зору. Порушення в організації навчально-виховного процесу в спеціальній школі-інтернаті «Орієнтир» позбавить випускників даного навчального закладу можливості пройти зовнішнє тестування, вступити до Вищого навчального закладу і, тим самим, отримати можливість набути здатності до професійної самореалізації.

Було встановлено, що два Брайлівських дисплеї (Focus 14 blue), у блоці сліпих учнів зовсім не використовуються у навчальному процесі: вчитель не вміє не лише користуватися нею, а й навіть вмикати цю надзвичайно коштовну техніку, яка була придбана за державні кошти. На прохання членів комісії надати документи щодо придбання цих брайлівських дисплеїв, директор школи-інтернату «Орієнтир» Тихомирова А.В. надала лише копії «незрозумілих» документів, які навіть не були засвідчені печатками.

Під час перевірки выявлено порушення санітарних норм. Зокрема, в кімнаті для індивідуальних занятть, де знаходиться комп’ютерна техніка відсутні вікна, що унеможливлює провітрювання даного приміщення, а це суперечить державним нормативам організації режиму праці в навчальному закладі.  

Щодо навчання орієнтуванню сліпих учнів у просторі, було з’ясовано, що воно починається лише з 3-го класу, а не з 1-го, як того вимагають відповідні нормативи організації навчально-виховного процесу в спеціальному навчальному закладі для дітей з порушеннями зору. Викликає сумніви й ефективність такого навчання в школі-інтернаті «Орієнтир» в умовах відсутності спеціального обладнання і спеціально виділеної території - «містечка» на шкільному подвір'ї для навчання орієнтуванню у просторі сліпих та слабозорих дітей.

Під час відвідування класів для слабозорих дітей (5-а і 6-в) було встановлено, що учні навчаються за звичайними підручниками для зрячих учнів, не використовують збільшувачі, настольні лампи та інші спеціалізовані прилади. Вібіркова перевірка зошитів та написання невеличких текстів дає підстави зробити висновок, що більшість учнів мають незначні  порушення зору і могли б навчатися у загальноосвітніх школах.   

У спальні блоку для незрячих дітей ліжка дівчат і хлопців розміщені разом, викликає питання щодо дотримання морально-етичних норм в школі-інтернаті «Орієнтир». Перевірені спальні приміщення на третьому поверсі також не відповідають санітарно-гігієнічним нормам, адже вони є прохідними кімнатами і разраховані на велику кількість дітей (до 25 осіб) та не відремонтовані. Школа-інтернат згідно до статуту передбачає ціледобове перебування учнів, але наявність 180 спальних місць на 270 учнів та незадовільність умов їх проживання викликає великий сумнів у виконанні цієї статутної норми.

Під час бесід з вчителями старших класів, які викладають для сліпих учнів було встановлено, що вони не мають спеціальних навчально-методичних матеріалів для роботи з незрячими учнями, авторських програм, не володіють шрифтом Брайля, а тому викладають усно (!). Проте, викладання таких предметів як математика, біологія, хімія, фізика, географія, українська й іноземна мова та інші не можливо здійснювати без письмових робіт. Також не викликає сумніву важливість для навчального процесу наочних матеріалів: рельєфні мапи, атласи, глобуси, наочні моделі, схеми тощо, яких не було виявлено взагалі. Таким чином, організація навчального  процесу з цих предметів не може бути оцінена як якісна й ефективна, а сліпі та слабозорі учні не мають можливості набути необхідних знань, умінь, навичок для подальшого навчання у середніх спеціальних, вищих навчальних закладах та самореалізації у професійній діяльності.

Аналіз роботи психолога виявив необхідність в адаптуванні психодіагностичного інструментарію, який використовується в психологічній роботі з незрячими і слабозорими учнями, відповідно до норм організації психодіагностичних досліджень дітей з порушеннями  зору (контрастностю, колірній гаммі і насиченості тонів тощо).

Під час перевірки журналів індивідуального навчання учнів 6-в та 11 класів було встановлено, що переважну більшість навчальних предметів викладає один і той же вчитель.  Це дуже серйозне порушення, тому що один вчитель не може навчати учнів усіх дісциплін, адже дипломованим фахівцем з них він не є. Не зрозуміло, як учень в такому випадку може засвоювати навчальні програми, і це ставить під сумнів правомірність одержання ними державних документів про загальну середню освіту.

Слід зауважити, що, індивідуальна (надомна) форма навчання апріорі є альтернативою спеціальних освітніх закладів і спрямована на забезпечення можливості дітям з особливими освітніми потребами навчатися в загальноосвітніх школах та надання індивідуального підходу щодо таких учнів. Не зрозуміло, якими нормативно-правовими актами керувалася адміністрація спеціальної школи-інтернату «Орієнтир», роками (!) ізолюючи (в умовах індивідуального/надомного навчання) учнів, які мають глибокі порушення зору, що суперечить усім сучасним світовим освітнім стандартам і нормам. Про якість і результативність навчально-виховного впливу щодо цих дітей в означених умовах висновок можна зробити цілком однозначний і негативний.

Під час перевірки індивідуальних програм реабілітації учнів з інвалідністю виявлено, що термін дії значної кількісті цих програм реабілітації вже закінчився. Інші ІПР не є засвідчені належним чином (печатками, штампами тощо) або є низькоякісними ксерокопіями, інформацію з яких отримати надзвичайно складно чи взагалі неможливо.

До того ж, як можна пересвідчитись з результатів аналізу індивідуальних програм реабілітації, із загальної кількості учнів спеціальної школи-інтернату «Орієнтир» для дітей з вадами зору, учнів з інвалідністю лише – 89. Із них тільки 18 учнів є інвалідами по зору, з яких 8 - на домашньому навчанні. Звідси, закономірним є питання про виконання статуту щодо наявності в цій школі-інтернаті учнів, нозологія яких відповідає спеціалізації закладу, тобто сліпих і слабозорих. Знов таки, великі сумнів викликає навчання учнів з інвалідністю надому, адже школа-інтернат «Орієнтир» є закладом ціледобового перебування учнів.

Офтальмологічний кабінет школи-інтернату для дітей з вадами зору був зачинений. Ця обставина унеможливила перевірку відповідності медичної документації, зокрема щодо наявності підстав для навчання у школі-інтернат «Орієнтир» більшості учнів.

Прохання щодо надання диплому про педагогічну освіту вчителя Тихомирова М.В. який викладає в школі-інтернаті ОБЖ, задоволено не було. Диплома даного вчителя ми не побачили, а тому питання про його відповідність займаній посаді лишається відкритим.

При спілкуванні з педагогами школи-інтернату виявлено факт частої зміни кадрів, а також не відповідність багатьох посад спеціальності за дипломом про освіту. Проте, внаслідок обмеженості у часі, перевірити ці факти досконало можливості не було.

Окремим питанням була перевірка скарги громадянки Панченко Т.М. щодо  доступності навчання та фактів психологічного тиску на її дітей в школі-інтернаті «Орієнтир». Члени комісії поспілкувалися з її сином Наумовим Русланом. Він адекватно відповідав на поставлені питання, закцентувавши увагу на необ'єктивності деяких вчителів, численні образи, які носять регулярний характер.

Підчас відвідання 6-в класу, встановлено факт того, що Наумов Р., маючі дуже низький рівень зору сидить на останній парті, і це його постійне місце, встановлене класним керівником, змінити яке він права не має.

Членам комісій було надано журнал, в якому фіксуються зауваження вчителів щодо поведінки учнів. З аналізу даного документу випливає, що переважна більшість зауважень щодо Наумова Р. зроблено вчителем історії, який, як виявилося є і класним керівником. Цей факт можна розцінювати як спробу формування негативного іміджу даного учня в педагогічному колективі школи. На запитання вчителю англійської мови, який у той час вів урок, була отримана відповідь про те, що у нього проблем з поведінкою Руслана немає. Присутня класний керівник Остапенко Галина Вікторівна, не зважаючи на присутність членів комісії дозволила собі розмовляти з Наумовим Р. на підвищених тонах, негативно оцінюючи його розумові здібності, провокуючи його на певну відповідь. І все це – в присутності дітей і членів комісії. Така поведінка класного керівника порушує усі норми педагогічної етики і є неприпустимою для педагога.

Висновки.

Діяльність адміністрації спеціальної школи-інтернату «Орієнтир» з організації навчально-виховного процесу щодо дітей з порушеннями зору можна охарактеризувати як таку, що не лише перешкоджає виконанню державних програм щодо навчання сліпих та слабозорих учнів, а й як таку, що створює умови, які шкодять розвитку компенсаторних можливостей зокрема та психо-соціальному розвитку дітей з вадами зору в цілому, сприяє зростанню кількості емоційно нестійких, педагогічно занедбаних учнів, нездатних до адаптації у суспільстві.

Виявлено численні порушенння санітарних, морально-етичних норм, неволодіння педагогами спеціальними тифлопедагогічними методиками, незнання шрифту Брайля, спеціальних ком’ютерних програм мовного доступу до екрану тощо. Матеріально-технічне оснащення школи-інтернату «Орієнтир» є незадовільним. Про це свідчить відсутність підручників, наочних та методичних матеріалів для сліпих учнів, відсутність підручників, збільшувачів, настольних ламп для слабозорих учнів; невикористання за призначенням коштовних брайлівських дисплеїв для сліпих дітей. Викликає багато питань кадрова політика даного навчального закладу. Все це не дає можливості якісно та ефективно здійснювати навчання, виховання і розвиток дітей з порушеннями зору.

Багато учнів, на наш погляд, мають незначні вади зору які надають їм можливість навчатися у загальноосвітніх школах, або в інклюзивних класах при них. Індивідуальне навчання на дому суперечить статуту закладу і напряму нашої держави щодо втілення інклюзивного навчання. Крім того, Статут школи-інтернату мав бути перереєстрованим до 1 січня 2017 р. згідно до законодавства України.

Вважаємо, що роботу адміністрації школи-інтернату «Орієнтир» щодо організації навчально-виховного процесу та використання державних коштів визнати незадовільною.

 

Доктор історичних наук,

доцент ЗНУ,

Відмінник освіти України                                                                                             В.Г.Бондаренко

 

Доктор психологічних наук, професор ЗНУ,

Заслужений працівник освіти України,

Голова ЗОО ВГО «Всеукраїнський парламент працездатних інвалідів»,

член комітету доступності інвалідів та інших маломобільних

груп населення до об'єктів соціальної та інженерно-транспортної

інфраструктури при ЗОДА                                                                                          Є.А.Клопота

 

Голова ЗОО ВМГО інвалідів з вадами зору

«Генерація успішної дії»,

член комітету доступності інвалідів та інших маломобільних

груп населення до об'єктів соціальної та інженерно-транспортної

інфраструктури при ЗОДА                                                                                        О.А.Різниченко

 

Директор ДК «УТОС»,

організатор-методист культурно-освітньої роботи,

магістр педагогіки вищої школи                                                                                 А.А.Синиця

 

Член ЗОО ВГО «Всеукраїнський

парламент працездатних інвалідів»,

магістр психології                                                                                                         Т.М.Чуприна"

Наша організація, спільно з усіма зацікавленими юридичними та фізичними особами буде ініціювати перед Кабінетом Міністрів України, Міністерством освіти України та Міністерством соціальної політики України перевірку всіх шкіл-інтернатів як для незрячих дітей та дітей з вадами зору, так і інших шкіл-інтернатів для дітей з інвалідністю щодо їх роботи у відповідності до чинного законодавства України й виконання ними функцій, для яких ці школи-інтернати були створені. Зацікавлених представників об`єднань громадян, ЗМІ тощо просимо повідомити нас про своє бажання взяти участь в цьому процесі. Звертатися за контактним телефоном 093-970-75-70.

 

Переглядів: 76 | Додав: Kuratornet | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: