Вітаю Вас Гість!
П`ятниця, 29.03.2024, 16:38
Головна | Реєстрація | Вхід | RSS

Меню сайту

Категорії розділу

Форма входу

Наше опитування

Яким проблемам інвалідів слід приділити увагу на нашому сайті
Всього відповідей: 129

Пошук

Друзі сайту

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Законодавча база щодо інвалідів » Пенсійне забезпечення

Постанова про пенсійне забезп. та пенс. страхування
П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ

Про сучасний стан пенсійного забезпечення та
впровадження пенсійного страхування в Україні

 Заслухавши й   обговоривши   інформацію   Кабінету  Міністрів
України  щодо   сучасного   стану   пенсійного   забезпечення   та
впровадження  пенсійного  страхування  в  Україні,  Верховна  Рада
України відмічає,  що органами виконавчої  влади  проведена  певна
робота  по  забезпеченню  виконання  законів  у  сфері  пенсійного
забезпечення та впровадження пенсійного страхування в Україні.

     На даний час відносини  у  сфері  пенсійного  забезпечення  в
Україні  регулюються 18 законами.  Загальна кількість пенсіонерів,
яка підпадає під дію цих законів, становить 14,3 млн осіб,  у тому
числі   за   Законом  України  "Про  загальнообов'язкове  державне
пенсійне страхування" ( 1058-15 )  виплачується  пенсія  13,7  млн
особам.

     Із запровадженням  з 1 січня 2004 року пенсійного страхування
було перераховано пенсії 12,5 млн пенсіонерам.  При цьому 2,5  млн
осіб отримали підвищення пенсії у розмірі від 20 до 100 гривень, а
близько 900 тис. осіб - від 100 до 1000 гривень. Решта пенсіонерів
згідно  із рішенням Кабінету Міністрів України отримала підвищення
пенсії на 4,2 відсотка.

     Водночас у березні поточного року прийнято постанову Кабінету
Міністрів України,  якою  передбачено,  що сумарно,  з урахуванням
4,2 відсотка,  розміри  цих  пенсій  з  1  січня  поточного   року
підвищуються на 12 відсотків. Середній розмір пенсії з урахуванням
підвищень склав 185 гривень. Загалом на підвищення пенсій протягом
2004  року  додатково  буде спрямовано з власних коштів Пенсійного
фонду України понад 5 млрд гривень.

     Понад 0,5 млрд гривень у 2004 році спрямовано  на  підвищення
рівня  пенсійного  забезпечення  осіб,  які мають особливі заслуги
перед Україною,  зокрема багатодітних матерів,  учасників  бойових
дій, осіб, нагороджених за трудові заслуги.

     З метою    впорядкування   розмірів   пенсій   та   зменшення
розшарування пенсіонерів за розмірами пенсій з 1 січня  2004  року
призначення  пенсій  усім категоріям осіб здійснюється виходячи із
сум заробітної плати,  на які нараховується  збір  на  обов'язкове
державне пенсійне страхування.

     Незважаючи на   вжиті  заходи,  розміри  пенсій,  особливо  у
солідарній  системі  загальнообов'язкового  державного  пенсійного
страхування,   залишаються   низькими.   Зокрема,   30   відсотків
пенсіонерів,  виходячи із величини прожиткового мінімуму для осіб,
які втратили працездатність,  на 2003 рік (268 гривень), одержують
пенсію в розмірі до 50 відсотків,  50 відсотків пенсіонерів -  від
50 до   75  відсотків,  11  відсотків  пенсіонерів  -  від  75  до
100 відсотків цієї величини і лише 9 відсотків пенсіонерів -  вище
прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб.

     Проблема бідності   серед   пенсіонерів   стала  найгострішою
проблемою нашого суспільства.  Розшарування у розмірах пенсій  між
різними  категоріями  пенсіонерів  породжує невдоволення більшості
пенсіонерів, зростання соціальної і політичної напруги.

     Мають місце непоодинокі випадки,  коли пенсіонери  не  можуть
добитися  в  органах  державної  влади захисту своїх прав.  Багато
справедливих нарікань вони  висловлюють  на  тяганину,  формальний
підхід до вирішення їх законних претензій.

     Широкий громадський  резонанс  викликала  прийнята  Кабінетом
Міністрів України постанова від 20  листопада  2003  року  N  1783
( 1783-2003-п   )   "Про   заходи   щодо   поліпшення   пенсійного
забезпечення    громадян",    якою    були    змінені    показники
середньомісячної заробітної плати працівників,  зайнятих у галузях
економіки України,  за період з 1958 року по 1991 рік та середньої
заробітної   плати   працівників,  зайнятих  у  галузях  економіки
України,  за 2002 рік.  Зазначені дії Кабінету  Міністрів  України
призвели до порушення прав громадян.

     Потребує нагального  вирішення  питання  ліквідації  існуючої
диспропорції   в   рівнях   пенсійного    забезпечення    колишніх
військовослужбовців  та  осіб  начальницького  і  рядового  складу
органів внутрішніх справ,  які вийшли  на  пенсію  в  різні  роки,
підвищення розмірів пенсій особам,  які стали інвалідами внаслідок
Чорнобильської катастрофи і одержують пенсію згідно із статтею  54
Закону  України  "Про  статус  і  соціальний захист громадян,  які
постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" ( 796-12 ).

     Проблемним залишається питання  фінансування  виплати  пенсій
особам,  які працювали у сільському господарстві.  Страхові внески
працюючих у аграрному секторі  не  покривають  витрати  на  сплату
пенсій  цій  категорії  пенсіонерів.  У  2004 році сума коштів для
компенсації  сільськогосподарським   підприємствам   -   платникам
сільськогосподарського  податку  витрат  на  сплату ними страхових
внесків  до  Пенсійного  фонду  України,  яка  має  покриватися  з
державного бюджету,  становитиме близько 810 млн гривень, однак ці
кошти не передбачені у  видатках  Державного  бюджету  України  на
поточний рік ( 1344-15 ).

     Залишається нерозв'язаною  проблема  фінансування  у  повному
обсязі пенсійних програм за рахунок коштів державного  бюджету.  У
2004  році  на  ці  цілі  виділено  лише  53,7 відсотка необхідних
асигнувань.  Системним  стало   вилучення   із   власних   доходів
Пенсійного  фонду  України  додаткового збору на виплату пенсій та
включення його у сумі більше 2 млрд гривень  до  доходної  частини
Державного бюджету України.

     Перекладання на  кошти  Пенсійного фонду України зобов'язань,
які  повинні  фінансуватися  з  інших  джерел,   значно   знижують
фінансові  можливості  Пенсійного  фонду  України  щодо наближення
мінімального розміру пенсії до величини прожиткового мінімуму.

     Враховуючи викладене,       Верховна       Рада       України
п о с т а н о в л я є:

     1. Роботу   Кабінету   Міністрів  України  щодо  забезпечення
виконання законів у сфері пенсійного забезпечення та  впровадження
пенсійного страхування в Україні визнати недостатньою.

     2. Вважати неприпустимими і такими, що суперечать Конституції
України ( 254к/96-ВР ),  невиконання законів  у  сфері  пенсійного
забезпечення  та  будь-які  спроби звузити обсяг чи зміст існуючих
прав пенсіонерів, які встановлені законодавчими актами.

     3. Кабінету Міністрів України:

     забезпечити з урахуванням положень частини першої  статті  58
Конституції України   (   254к/96-ВР   )   приведення   показників
середньомісячної заробітної плати за 1958-1991 роки  та  середньої
заробітної  плати  за  2002  рік,  визначених  постановою Кабінету
Міністрів України   від   20   листопада   2003   року   N    1783
( 1783-2003-п   )   "Про   заходи   щодо   поліпшення   пенсійного
забезпечення громадян", у відповідність із офіційно опублікованими
за  ці  роки  показниками  середньої заробітної плати працівників,
зайнятих у  галузях  економіки  України,  застосування  яких,  при
визначенні   заробітної  плати  (доходу)  для  обчислення  пенсії,
передбачено   статтями   40   і    43    Закону    України    "Про
загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" ( 1058-15 ), що
набрав чинності з 1 січня 2004 року;

     ліквідувати протягом 2004-2005 років  диспропорції  в  рівнях
пенсійного   забезпечення  колишніх  військовослужбовців  та  осіб
начальницького і рядового складу  органів  внутрішніх  справ,  які
вийшли на пенсію в різні роки;

     забезпечити виконання  вимог  статті  63  Закону України "Про
пенсійне забезпечення військовослужбовців,  осіб начальницького  і
рядового  складу  органів  внутрішніх  справ та деяких інших осіб"
( 2262-12 ) щодо  перерахунку  призначених  пенсій  з  підвищенням
грошового  забезпечення відповідних категорій військовослужбовців,
осіб, які мають право на пенсію за зазначеним Законом;

     підготувати та  подати  на  розгляд  Верховної  Ради  України
пропозиції щодо:

     забезпечення протягом   2004-2005   років   вимог  статті  46
Конституції України ( 254к/96-ВР )  та  виконання  частини  другої
статті 7 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне
страхування" ( 1058-15 ) про  встановлення  розміру  пенсії,  якщо
вона є  основним  джерелом  існування,  на  рівні,  не нижчому від
прожиткового мінімуму, встановленого законом;

     удосконалення законів про пенсійне забезпечення з урахуванням
практики їх застосування;

     підвищення рівнів  пенсійного  забезпечення працівників сфери
освіти, охорони здоров'я, культури та інших бюджетних працівників,
а також аграрного сектору;

     відновлення роботи  комісій усіх рівнів з встановлення пенсій
за особливі заслуги перед Україною;

     вжити заходів щодо:

     підвищення розмірів  пенсій  особам,  які  стали   інвалідами
внаслідок  Чорнобильської  катастрофи і одержують пенсію згідно із
статтею  54  Закону  України  "Про  статус  і  соціальний   захист
громадян, які  постраждали  внаслідок  Чорнобильської  катастрофи"
( 796-12 );

     недопущення подвійної  сплати  внесків  до  Пенсійного  фонду
України   суб'єктами   підприємницької   діяльності,   які  обрали
спрощений режим оподаткування своїх доходів (єдиний податок) та на
яких  поширюється  Указ  Президента  України "Про спрощену систему
оподаткування,    обліку    та    звітності    суб'єктів    малого
підприємництва" ( 727/98 );

     для збільшення   фінансового   ресурсу   солідарної   системи
загальнообов'язкового  державного  пенсійного  страхування   вжити
заходів щодо:

     спрямування додаткових  зборів  на  виплату пенсій до власних
надходжень Пенсійного фонду України;

     подальшого реформування системи оплати  праці,  посилення  її
стимулюючої   ролі,   поетапного  наближення  розміру  мінімальної
заробітної плати до прожиткового мінімуму;

     детінізації заробітної плати,  посилення державного  контролю
за    своєчасною    її    виплатою,   законодавчого   врегулювання
першочерговості її виплати;

     стимулювання розвитку підприємницької діяльності;

     посилення стимулювання до легальної трудової зайнятості;

     збереження існуючих та створення нових робочих місць;

     виконання частини  другої  статті  73  Закону  України   "Про
загальнообов'язкове  державне  пенсійне  страхування"  ( 1058-15 )
стосовно заборони використання коштів Пенсійного фонду України  на
цілі, не передбачені зазначеним Законом;

     скасування практики  списання боргів суб'єктів господарювання
перед Пенсійним фондом України;

     щорічно передбачати в проекті  закону  про  Державний  бюджет
України на відповідний рік кошти:

     для компенсації    сільськогосподарським    підприємствам   -
платникам  фіксованого  сільськогосподарського   податку   витрат,
пов'язаних  із  сплатою  ними  на  загальних  підставах  страхових
внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування;

     для сплати Пенсійному фонду України сум несплачених страхових
внесків  на  загальнообов'язкове  державне пенсійне страхування за
відповідні роки служби за осіб,  які не набули (не набудуть) права
на пенсію за вислугу років згідно із Законом України "Про пенсійне
забезпечення військовослужбовців,  осіб начальницького і  рядового
складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб" ( 2262-12 );

     для сплати  Пенсійному  фонду  України  страхових  внесків за
осіб, зазначених у пунктах 8, 13, 14 статті 11 Закону України "Про
загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" ( 1058-15 );

     для сплати  Пенсійному фонду України витрат на виплату пенсій
особам,  які були безпосередньо зайняті  повний  робочий  день  на
підземних  роботах  (включаючи  особовий  склад гірничорятувальних
частин) з  видобутку  вугілля,  сланцю,  руди  та  інших  корисних
копалин,  на  будівництві  шахт  та  рудників,  за списком робіт і
професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України;

     забезпечити проведення  послідовної  роботи  щодо   створення
економічних   умов   для  запровадження  накопичувальної  системи:
стабільного функціонування фінансових інструментів,  у тому  числі
інвестиційного  ринку,  ринку цінних паперів;  дотримання гарантій
ліквідності,  доходності,  захищеності та  повернення  інвестицій,
пенсійних активів;

     посилити контроль  за  додержанням  органами виконавчої влади
вимог чинних законів у сфері пенсійного забезпечення.

     4. Рекомендувати Верховній Раді Автономної  Республіки  Крим,
обласним,  Київській  та Севастопольській міським радам розглянути
протягом другого кварталу 2004  року  стан  виконання  у  регіонах
вимог чинних законів у сфері пенсійного забезпечення.

     5. Рекомендувати  Раді  міністрів Автономної Республіки Крим,
обласним,  Київській   та   Севастопольській   міським   державним
адміністраціям:

     посилити контроль    за    додержанням   місцевими   органами
виконавчої  влади  вимог  чинних  законів   у   сфері   пенсійного
забезпечення,   в  тому  числі  щодо  своєчасного  призначення  та
перерахунку пенсій;

     забезпечити виконання положень Закону України "Про  звернення
громадян" ( 393/96-ВР );

     здійснити комплекс  заходів  щодо  інформування населення про
сучасний стан пенсійного забезпечення та  впровадження  пенсійного
страхування в Україні.

     6. Кабінету    Міністрів   України   у   жовтні   2004   року
поінформувати  Верховну  Раду  України  про  хід  виконання   цієї
Постанови.

     7. Контроль  за виконанням цієї Постанови покласти на Комітет
Верховної  Ради  України  у  справах  пенсіонерів,  ветеранів   та
інвалідів.


 Голова Верховної Ради України                            В.ЛИТВИН

 м. Київ, 11 травня 2004 року
          N 1700-IV


Категорія: Пенсійне забезпечення | Додав: Moder (09.07.2012)
Переглядів: 1273 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0