Головна » Статті » Законодавча база щодо інвалідів » Соціальний захист інвалідів |
П О С Т А Н О В А Про Рекомендації парламентських слухань Верховна Рада України п о с т а н о в л я є: 1. Схвалити Рекомендації парламентських слухань "Соціальне страхування та соціальне забезпечення в Україні: сучасний стан, проблеми та перспективи розвитку" (додаються). 2. Кабінету Міністрів України, фондам загальнообов'язкового державного соціального страхування, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, міським державним адміністраціям до 1 лютого 2006 року поінформувати Верховну Раду України про стан виконання цієї Постанови. 3. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці. Голова Верховної Ради України В.ЛИТВИН м. Київ, 21 червня 2005 року
СХВАЛЕНО Постановою Верховної Ради України РЕКОМЕНДАЦІЇ відмічають, що політика соціального
страхування та соціального забезпечення має багатогранні форми її застосування,
покращення та стратегії розвитку. Зважаючи на нові аспекти удосконалення цієї
політики, суспільство повинно враховувати спадок, який залишився від радянських
часів, чотирнадцятирічний досвід незалежності України та позитивні досягнення
розвинених країн. З набуттям незалежності в Україні першими кроками до
створення системи соціального забезпечення стало розроблення і схвалення у
грудні 1993 року Верховною Радою України Концепції соціального забезпечення
населення України ( 3758-12 ), орієнтованої на досвід європейських країн, з
урахуванням переходу до ринкової економіки, оскільки механізми існуючої до
цього часу системи соціального захисту вичерпали себе і обумовили негативні тенденції.
Подальшим кроком у реформуванні системи соціального забезпечення населення
стало прийняття і введення в дію Основ законодавства України про
загальнообов'язкове державне соціальне страхування ( 16/98-ВР ). Відповідно до Основ законодавства
України З 1 січня 2004 року набрав чинності
Закон України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування"
( 1058-15 ), яким запроваджено трирівневу пенсійну систему: перший рівень -
солідарна система загальнообов'язкового державного пенсійного страхування,
другий - накопичувальна, яка базується на накопиченнях коштів на персональних
рахунках застрахованих осіб, та третій рівень - система недержавного пенсійного
забезпечення. Запроваджено нову формулу обчислення пенсії, яка передбачає
розширення періоду врахування заробітку при її призначенні та зарахування до
страхового стажу лише тих періодів, за які сплачено страхові внески до
Пенсійного фонду України. Розмір пенсії конкретної особи визначається
диференційовано з урахуванням стажу роботи і заробітку, при цьому знято
обмеження пенсії максимальним розміром. Для стимулювання розвитку
накопичувальної системи пенсійного забезпечення через недержавні пенсійні фонди
сформовано цілісну стимулюючу систему оподаткування. Податкове законодавство
частково звільняє від оподаткування пенсійні внески до недержавних пенсійних
фондів, страхових організацій або на пенсійний депозитний рахунок банківської
установи. Разом з тим учасники парламентських слухань відмічають, що поряд з
позитивними результатами в системі соціального забезпечення і соціального
страхування має місце цілий ряд проблем як у законодавчій сфері, так і в
практичній роботі, насамперед у діяльності цільових страхових фондів. З метою врегулювання соціального
захисту малозабезпечених сімей та сімей з дітьми прийнято Закон України
"Про державну допомогу сім'ям з дітьми" ( 2811-12 ) Суттєвим недоліком системи державної підтримки найбільш вразливих верств населення є розпорошеність бюджетних коштів на виконання великої кількості державних соціальних програм. Водночас встановлені розміри державної допомоги сім'ям з дітьми не задовольняють фактичної потреби вразливих сімей з дітьми. На сьогоднішній день надзвичайно актуальним є питання правового та соціального захисту бездомних громадян та осіб, звільнених з місць позбавлення волі. Головними причинами поширення дитячої бездоглядності та бродяжництва є зростання чисельності дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування. На профілактичному обліку служб у справах неповнолітніх перебуває понад 129 тис. підлітків. Більшість громадян, схильних до бродяжництва, ведуть протиправний, здебільшого злочинний спосіб життя. Особливо активне зростання чисельності дорослих осіб, які займалися бродяжництвом, спостерігалося з початку 90-х років і досягло в 1998 році 29 тис. Але починаючи з 1999 року чисельність цієї категорії громадян, за винятком великих міст, дещо зменшилася, що свідчить про стабілізацію економіки. Важливе місце у цій проблемі займає соціальна адаптація осіб, звільнених з місць позбавлення волі, та удосконалення законодавства у цій сфері. Для уникнення таких явищ необхідно розширювати мережу центрів соціальної адаптації, діяльність яких полягатиме у сприянні професійній орієнтації, перепідготовці та працевлаштуванню звільнених з місць позбавлення волі, отриманню житла, наданню правової, психологічної та медичної допомоги, а також відновленню соціально корисних зв'язків та правового статусу громадянина. Такі центри повинні створюватися в кожному регіоні для громадян без певного місця проживання, які займаються бродяжництвом, втратили зв'язок з сім'ями або повернулися з місць позбавлення волі. Першочерговою проблемою соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, є подолання наслідків Чорнобильської катастрофи. Першим дієвим кроком з цього питання було прийняття Верховною Радою Української РСР у 1991 році Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" ( 796-12 ), яким визначено основні положення щодо реалізації конституційного права громадян на охорону життя і здоров'я, а також законодавчо визначено межі радіоактивного забруднення. Але досі соціальні виплати особам, які постраждали від катастрофи на ЧАЕС, здійснюються на основі постанов Кабінету Міністрів України. Проте з прийняттям Закону України "Про віднесення деяких населених пунктів Волинської та Рівненської областей до зони гарантованого добровільного відселення" ( 1411-15 ) від 3 лютого 2004 року було затверджено 6 населених пунктів, віднесених до зон радіоактивного забруднення. Таким чином досі чинні постанови Кабінету Міністрів України стали нелегітимними, що поставило під сумнів законність проведення соціальних виплат особам, які мали на це право. Також необхідно відзначити, що державні програми по подоланню наслідків Чорнобильської катастрофи, розроблені на діючій законодавчій базі, повною мірою не виконані. Незважаючи на зростання валового внутрішнього продукту та стабілізацію економіки, видатки на соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, стосовно загальних видатків Державного бюджету України з кожним роком зменшуються. Закон України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" ( 796-12 ) не виконується, до цього часу не завершено переселення громадян із забруднених територій, не виплачено компенсацію за втрачене майно. Не виконуються вимоги цього Закону щодо підвищення розмірів доплат відповідно до змін індексу вартості життя та зростання розміру мінімальної заробітної плати. Необґрунтовано скорочуються програми забезпечення постраждалих ліками, санаторно-курортними путівками та житлом. Аналіз ситуації, що склалася на сьогодні, свідчить про необхідність пошуку нових шляхів подолання наслідків аварії та захисту постраждалого населення. В основі подальших дій з цієї проблеми має бути застосований комплексний підхід, який врахує потреби та інтереси постраждалих людей, територій та довгострокові зміни у майбутньому. Відзначаючи загальний позитив зміцнення системи соціального захисту, водночас виступаючі висловили багато критичних зауважень, пропозицій щодо удосконалення існуючої системи загальнообов'язкового державного соціального страхування. З метою вирішення проблемних питань системи соціального захисту та подальшого його розвитку, з урахуванням набутого досвіду, запровадження європейських соціальних стандартів, комплексного і системного підходу в реалізації поставленої мети учасники парламентських слухань р е к о м е н д у ю т ь: 1. Кабінету Міністрів України: 1) подати на розгляд Верховної Ради України на сьомій сесії законопроекти про: розширення та удосконалення бази для нарахування страхових внесків та кола їх платників, у тому числі за рахунок легалізації доходів, з метою збільшення надходжень до фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування; загальнообов'язкове державне соціальне медичне страхування; затвердження переліку населених пунктів, віднесених до зон радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи відповідно до статті 2 Закону України "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи" ( 791а-12 ); відміну показника "рівень забезпечення прожиткового мінімуму" при визначенні права на надання соціальної допомоги та її розмірів; внесення змін до Закону України "Про страхування" ( 85/96-ВР ) щодо включення страхування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, до переліку видів обов'язкового страхування; 2) при формуванні проекту Державного бюджету України на 2006 рік забезпечити: фінансування надання соціальних послуг та матеріального забезпечення безробітним з числа незастрахованих осіб; необхідні асигнування для покриття витрат Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на виплату допомоги при народженні дитини у разі їх нестачі; видатки на допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в розмірі не нижче 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку; окреме визначення та затвердження обсягів фінансування соціальних витрат по окремих програмах та напрямах; реалізацію Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" ( 2017-14 ) в частині розробки соціальних стандартів у сфері житлово-комунального, транспортного обслуговування, зв'язку, охорони здоров'я, освіти, фізкультури та спорту, відпочинку та дозвілля; підвищення мінімальної заробітної плати до рівня не нижче прожиткового мінімуму для працездатної особи; в повному обсязі фінансування та впровадження Єдиної тарифної сітки в оплаті праці; в повному обсязі розмежування джерел фінансування пенсій, призначених за різними пенсійними програмами; виконання у повному обсязі законів України щодо соціального захисту ветеранів війни, праці та інвалідів; системний та комплексний підхід до формування державної політики у сфері соціального захисту ветеранів війни, праці та інвалідів; збільшення видатків на підвищення розмірів пенсій, призначених згідно із Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" ( 796-12 ), та на фінансування програм соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; 3) не допускати: фінансування фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування заходів нестрахового характеру з метою розширення можливостей фондів щодо підвищення розмірів страхових виплат та здійснення превентивних заходів із запобігання страхових випадків; внесення на розгляд Верховної Ради України пропозицій щодо змін у законодавстві України стосовно діяльності фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування без погодження зі сторонами соціального партнерства; перерозподілу структури страхових внесків до фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування між роботодавцями та застрахованими особами до досягнення розміру мінімальної заробітної плати величини прожиткового мінімуму в розрахунку на працездатну особу з одночасним підвищенням розміру заробітної плати; 4) запровадити з 2006 року: щорічний моніторинг відповідності законів України та інших нормативно-правових актів у галузі соціального забезпечення положенням Європейського кодексу соціального забезпечення; звітність організацій - надавачів соціальних послуг щодо чисельності та складу пільговиків, обсягу таких наданих послуг та витрачених коштів; постійно діючу ефективну систему інформування громадськості щодо здійснюваних державних заходів та програм підтримки окремих груп населення; методику обчислення сукупного доходу сім'ї, що береться для призначення соціальної допомоги, без урахування в ньому сум сплачених особами податків, внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування; щорічну інформацію про роботу державних соціальних інспекторів; Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги; 5) удосконалити: нагляд та контроль державними органами за діяльністю фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування; порядок призначення пенсій, надання державної допомоги та соціальних послуг особам, первинні документи яких відсутні (не передані до державного архіву, пошкоджені, втрачені тощо); контроль за цільовим використанням бюджетних коштів, що асигнуються на надання соціальної допомоги; систему надання платних соціальних послуг шляхом визначення порядку регулювання тарифів на оплату соціальних послуг, механізму ліцензування професійної діяльності у сфері надання соціальних послуг, розробки стандартів надання соціальних послуг; систему навчання працівників органів праці та соціального захисту населення щодо рівня кваліфікації, моралі та етичних якостей. 6) вжити заходів щодо: розвитку мережі спеціалізованих закладів для надання соціальних послуг бездомним громадянам та особам, звільненим з місць позбавлення волі; розгляду за участю соціальних партнерів, представників Міжнародної організації праці, громадських організацій можливості ратифікації Україною Європейського кодексу соціального забезпечення, конвенцій МОП N 102 ( 993_011 ) "Про мінімальні норми соціального забезпечення" та N 117 ( 993_016 ) "Про основні цілі та норми соціальної політики"; розробки удосконаленого, більш спрощеного та прозорого механізму надання пільг та їх обліку; підвищення розмірів компенсаційних виплат, допомоги та пенсій до вимог чинного законодавства та забезпечення їх своєчасної індексації; вирішення питання уніфікації нормативно-правових актів щодо надання всіх видів допомоги та пільг, житлових субсидій, забезпечити залучення наукових установ до розробки методології визначення рівнів соціальних гарантій громадянам, використання програмно-цільового методу планування соціальних витрат з бюджетів усіх рівнів на підставі моніторингу соціальних процесів; 7) протягом 2005-2010 років забезпечити створення організаційних та правових передумов для впровадження єдиної технології надання всіх видів державної соціальної допомоги, в тому числі житлових субсидій, та пільг за єдиною заявою; 8) привести розміри соціальних виплат та пенсій громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, у відповідність із Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" ( 796-12 ), підвищити згідно із статтею 67 зазначеного Закону розміри компенсаційних виплат, встановлені постановами Кабінету Міністрів України від 26 липня 1996 року N 836 ( 836-96-п ) "Про компенсаційні виплати особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та від 8 лютого 1997 року N 155 ( 155-97-п ) "Про порядок та розміри компенсаційних виплат дітям, які потерпіли внаслідок Чорнобильської катастрофи", відповідно до зростання індексу вартості життя і збільшення мінімальної заробітної плати; 9) з урахуванням положень Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" ( 755-15 ) разом з Міністерством праці та соціальної політики України, Міністерством фінансів України, Державним реєстратором, фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування, сторонами соціального партнерства запровадити механізм реєстрації платників страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за принципом "єдиного вікна", не руйнуючи структуру загальнообов'язкового державного соціального страхування. 2. Фондам загальнообов'язкового державного соціального страхування: 1) щорічно готувати пропозиції стосовно розміру внесків відповідно до законодавства про соціальне страхування; 2) забезпечити підвищення якості інформування населення про діяльність фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування та публічне інформування громадськості про їх доходи і видатки; 3) Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності: забезпечити розмір допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку на рівні, не нижчому 50 відсотків прожиткового мінімуму; посилити контроль за обгрунтованістю вартості путівок на санаторно-курортне лікування, дитяче оздоровлення, видачі листків тимчасової непрацездатності; 4) Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття посилити контроль і відповідальність за надання дотацій роботодавцям на створення додаткових робочих місць; 5) Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України посилити службу страхових експертів з охорони праці щодо профілактики нещасних випадків на виробництві та підвищення їх статусу при проведенні перевірок стану умов і безпеки праці та проведенні профілактичної роботи з цих питань. 3. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, міським державним адміністраціям: 1) утворити у місцевих органах праці та соціального захисту населення структурні підрозділи з питань соціальної адаптації бездомних громадян та осіб, звільнених з місць позбавлення волі; 2) забезпечити підготовку органів праці та соціального захисту населення до впровадження єдиної технології прийому громадян з питань соціального захисту.
| |
Переглядів: 766 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |