Вітаю Вас Гість!
П`ятниця, 26.04.2024, 20:10
Головна | Реєстрація | Вхід | RSS

Меню сайту

Форма входу

Наше опитування

Яким проблемам інвалідів слід приділити увагу на нашому сайті
Всього відповідей: 129

Пошук

Архів записів

Друзі сайту

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » 2023 » Березень » 20 » Засідання Комітету з питань охорони здоров'я та соцзахисту Громради при КМДА, 11.02.23
17:56
Засідання Комітету з питань охорони здоров'я та соцзахисту Громради при КМДА, 11.02.23
Заповнюючи анкету для участі в партнерському, вітчизняному чи міжнародному заході, заявку на грантовий конкурс, потенційну власну участь в програмі, проекті, маєш відповісти на одне з обов’язкових питань: ваші досягнення, результати трудової, творчої, громадської діяльності за останній час (рік, півроку). І, напевне, ця відповідь важлива не лише для тих, кому ви відповідаєте на питання, а в першу чергу, для себе особисто, для організації, до якої маєш відношення, для спільноти, у складі якої кожен з нас бере участь в тих чи інших суспільних процесах.
Готуючись до першого в цьому році засідання Комітету з питань охорони здоров’я та соціального захисту, внутрішньо переміщених осіб та учасників бойових дій Громадської ради при КМДА, до звіту про роботу Комітету за 2022 рік і підготовки планів на 2023 рік, я зрозумів, що цілу низку важливих і потрібних для держави і суспільства заходів і Комітет Громадської ради при КМДА, очолюваний мною, і громадська організація, яку я очолюю, і мої колеги та партнери за цей рік провели цілу низку важливих для держави, суспільства й конкретних громадян заходів, які не були передбачені жодними планами.
І справа зовсім не у війні, яку російський агресор веде проти Української держави і українського народу, бо така робота здійснюється нами кожного року. Просто цьогоріч її стало значно більше і вони скоригована відповідно до потреб і викликів, які постали перед нами в зв’язку з обставинами, зініційованими війною. А в тому, що на згадане запитання анкети нам, виявляється, потрібно не згадувати, що ж ми зробили за певний період часу, а ті найважливіші події, про які згадати конче необхідно, бо перераховувати всі буде занадто довго.
Це був невеличкий, але суттєвий відступ від теми, а тепер повертаємося до засідання Комітету, яке відбулося 8 лютого 2023 року у vcentry-хабі Шевченківського району за адресою вул. Володимирська, 51-Б та проводилося спільно з Комісією з питань соціальної та трудової політики, охорони здоров’я та медичного забезпечення, доступності та захисту прав маломобільних груп населення, людей з інвалідністю Громадської ради при Печерській РДА.
Перед тим, як розпочати висвітлення перебігу засідання Комітету з питань охорони здоров’я та соціального захисту, внутрішньо переміщених осіб та учасників бойових дій Громадської ради при КМДА, хотів би зазначити, що участь в ньому взяли троє з чотирьох членів Комітету – Володимир Борисович Петровський, голова комітету, Сергій Миколайович Скрипка, заступник голови Комітету та Олександр Петрович Лисенко, член комітету. Тобто на засіданні був наявний кворум. Четверта членкиня Комітету, пані
Марина Соловйова, тимчасово відсутня, оскільки знаходиться за кордоном.
Крім того, на засіданні були присутні члени Громадської ради при КМДА, голова Комітету з питань самоврядування, голова Громадської ради при Подільській в місті Києва РДА, Тарас Володимирович Білінський і Начальник відділу забезпечення діяльності Уповноваженого Київської міської ради з прав осіб з інвалідністю секретаріату Київради, Любов Леонідівна Матвійчук.
Після внесених коректив до проекту порядку денного, пов’язаних з хворобою і, відповідно, відсутністю на засіданні, Уповноваженого Київської міської ради з прав осіб з інвалідністю секретаріату Київради Лесі Станіславівни Петрівської та відсутністю Директора Департаменту соціальної політики КМДА Руслана Валентиновича Світлого в зв’язку з його участю в засіданні профільної комісії Київської міської ради, а також доцільністю поставити останнім питанням щодо формування плану роботи на 2023 рік, порядок денний засідання був затверджений одноголосно.
В першому питанні я, як голова Комітету, надав інформацію щодо результатів його роботи за 2022 рік. Треба відзначити, доповідати було про що, бо результати роботи Комітету свідчать самі за себе. Поточну роботу нашого Комітету я докладно висвітлював в своїх публікаціях, тож зараз хотів би зупинитися лише на його окремих результатах і досягненнях, які мали значний суспільний вплив в 2022 році, а отже, в поточному році їх результати будуть дуже важливими для роботи і подальших зусиль громадянського суспільства, для захисту прав і інтересів і осіб з інвалідністю зокрема і громади міста Києва в цілому в особі Громадської ради при КМДА.
1. Комітет виступив одним з основних співорганізаторів Форуму «Безбар’єрний простір як невід’ємна складова цивілізованої держави: змістовне наповнення Національної стратегії безбар’єрності України» від 03 грудня 2021 року, що об’єднав громадські організації, фахівців в сфері соціальної політики та представників органів влади міста Києва для обговорення найгостріших і найважливіших проблем соціальної політики в цілому і в, першу чергу, тих, що стосуються людей з інвалідністю. Названі проблеми були не лише обговорені, але й напрацьовані пропозиції та рекомендації. За результатами Форуму був створений Громадський комітет моніторингу, оцінки і контролю за дотриманням прав людей з інвалідністю в місті Києві, що розпочав свою діяльність в 2022 році. А за ініціативою комітету, знов-таки, в 2022 році зареєстрована Служба громадського уповноваженого з моніторингу, оцінки та контролю за дотриманням прав людей з інвалідністю в місті Києві. Плідна спільна співпраця між Уповноваженим Київської міської ради з прав осіб з інвалідністю і Громадським уповноваженим з моніторингу, оцінки та контролю за дотриманням прав людей з інвалілністю в місті Києві щодо вирішення питань людей з інвалідністю в місті Києві як в 2022 році, а надто - під час агресії російської імперії в Україні, так і в подальшому на 2023 та наступні роки є запорукою ефективного захисту прав людей з інвалідністю в місті Києві, організації і проведення спільних заходів і скоординованої поточної роботи.
В листопаді 2022 року з питань охорони здоров’я та соціального захисту, внутрішньо переміщених осіб та учасників бойових дій Громадської ради при КМДА, спільно з партнерами - Службами всеукраїнського і київського громадського уповноваженого з прав людей з інвалідністю, ГО ВГО «Всеукраїнський парламент працездатних інвалідів», Комітетом з питань підприємництва громадської ради при КМДА, Громадською радою при КМДА, Київським форумом волонтерів провів Круглий стіл з питань фізичної, психологічної, соціальної реабілітації і соціалізації учасників бойових дій і громадян України, постраждалих від наслідків російської агресії в Україні, який мав широкий загальнонаціональний результат і резонанс. За його підсумками на початку грудня був проведений 2-й Київський форум волонтерів, на якому локація фізичної та психологічної реабілітації і соціалізації була ключовою.
І, безумовно, як заходи по комплексному вирішенню осіб з інвалідністю, зініційовані Форумом «Безбар’єрний простір як невід’ємна складова цивілізованої держави» та створеним на ньому Громадський комітет моніторингу, оцінки і контролю за дотриманням прав людей з інвалідністю в місті Києві, що здійснюватимуться в 2023 році, так і заходи щодо фізичної, психологічної, соціальної реабілітації й соціалізації, гостро необхідні в Україні й під час військової агресії, й десятки років після її завершення, будуть проводитися згаданим Комітетом разом з партнерами як системна робота на рівні держави для захисту учасників бойових дій, громадян, постраждалих внаслідок російської агресії в Україну і, безумовно, людей з інвалідністю, кількість яких за наслідками військової агресії прогнозовано збільшиться в рази.
Два питання, якими очолюваний мною Комітет з питань охорони здоров’я та соціального захисту, внутрішньо переміщених осіб та учасників бойових дій опікувався протягом 2022 року, стосуються компетенції Верховної Ради України. Нині вони знаходяться на розгляді депутатів вищого законодавчого органу нашої держави, і лише від їхнього бажання стосовно надзвичайно важливих питань соціального захисту осіб з інвалідністю залежить, чи буде захищена ця категорія населення чи ні. Суть полягає в тому, що:
1. Комітет виступив з ініціативою, підтриманою спочатку на рівні Громадської ради при КМДА, а згодом - профільної Комісії Київської міської ради з питань охорони здоров’я і соціальної політики, яка направила відповідне рішення Комітету, підтримане Громадською радою при КМДА і означеною Комісією Київради на розгляд Верховної Ради України. Якщо коротко, мова йде про нарахування пенсійних і соціальних виплат для осіб з інвалідністю, виходячи не з суми прожиткового мінімуму, який не відповідає реальному стану і рівеню життя (тим більше - під час війни і цілком зрозумілої в сьогоднішніх умовах інфляції), а виходячи з мінімальної заробітної плати.
2. Комітет виступив з ініціативою, підтриманою спочатку на рівні Громадської ради при КМДА, а згодом - профільної Комісії Київської міської ради з питань охорони здоров’я і соціальної політики щодо внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів України № 590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану»України, які можуть бути ініційовані Кабінетом Міністрів України або депутатами Верховної Ради України, щодо розблокування Казначейством виплат по місцевим соціальним програмам. Від цих виплат безпосередньо залежить практична діяльність програм для громадянського суспільства, в тому числі – програм, необхідних для підтримки людей з інвалідністю, їх громадських організацій та інших громадських об’єднань, діяльність яких спрямована на захист незахищених верств населення і розвиток громадянського суспільства на місцях в тому випадку, коли в місцевих бюджюетах наявні кошти, необхідні для виконанання згаданих програми і підтримку такої діяльності.
Цілу низку важливих соціальних питань, ініційованих очолюваним мною Комітетом і підтриманих Громадською радою при КМДА, було розглянуто профільною комісією Київської міської ради з питань охорони і соціальної політики та підтримано нею в цілому. Однак це ще потребує ретельної роботи в 2023 році, бо нажаль, одного боку, органи виконавчої влади, в силу різних причин, не завжди виявляються на боці пересічних громадян та їх об’єднань, які вони, відповідно до власних функціональних обов’язків, зобов’язані захищати, оскільки саме для цього й були обрані. А з іншого боку - не всі органи тієї ж виконавчої влади, як і підприємства, установи, організації різних форм власності, поспішають виконувати норми чинного законодавства, а іноді їх відверто порушують.
Так в умовах, коли об’єднання громадян, що залишилося без фінансової підтримки внаслідок війни і обмежень, спричинених вже згаданою Постановою Кабінету міністрів № 590, а отже – без коштів на здійснення заходів для захисту людей з інвалідністю, на інституційну підтримку, зрештою – на оплату комунальних витрат, протягом 2022 року Київська міська влада так і не знайшла можливості надати таку фінансову підтримку незначній кількості об’єднань громадських організацій, які безпосередньо опікуються людьми з інвалідністю.
Ініціатива Комітету з питань охорони здоров’я та соціального захисту, внутрішньо переміщених осіб та учасників бойових дій, підтримана Громадською радою при КМДА, не була відхилена офіційно, однак, як відомо, показником є результат. Ми знаємо, що Комісія Київської міської ради з питань охорони здоров’я і соціальної політики працює над цією проблемою, однак вона (тобто проблема) може бути вирішена не раніше поточного 2023 року. Тож сподіваємося на позитивний результат її вирішення.
Ще одне актуальне питання 2022 року, дотичне до Департаменту соціальної політики міста Києва, стосувалося збільшення суми виплат для деяких категорій сиріт і людей з інвалідністю з дитинства. Воно пов’язане з інфляцією, а відтак – з ситуацією, коли ця верства населення практично знаходиться за межею вживання. За ініціативою згаданого департаменту ця сума була збільшена і, починаючи з лютого 2023 року, кияни, що належать до цих категорій, отримують виплати. Але сума, що виплачується, на сьогодні є недостатньою, про що і наш комітет, і Громадська рада в цілому намагалися пояснити як Департаменту соціальної політики і профільний Комісії Київської міської ради.
Означені підвищення виплат було прийнято і затверджено ще до початку війни, і вони, безумовно, не враховують розмірів інфляції, а відтак - і тих потреб, які на сьогодні існують. Зважаючи на те, що саме захист незахищених верст населення є одним з найважливіших завдань органів місцевої влади, сподіваємося, що вже в 2023 році і Департамент соціальної політики КМДА і профільна Комісія Київської міської ради, спільно з Громадською радою при КМДА, як представником громадянського суспільства, зможуть найти оптимальне вирішення цього питання. А також віднайти можливість максимально захистити незахищені верстви населення нашого міста.
Ще одне питання стосується компетенції Департаменту культури КМДА. Як і щодо четвертого питання, яке стосується Департаменту транспорту (про нього буде сказано нижче), обидва департаменти належним чином та в належний час прислали відписки, але суті питання так вирішено і не було. Стосовно департаменту культури справа стосується порушення статті 34 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», відповідно до якої люди з інвалідністю мають право безкоштовно відвідувати заклади культури. Це, доречі, міжнародна норма, і в усіх цивілізованих країнах люди з інвалідністю 1-ї групи та їх супроводжуючі, а в окремих випадках - просто супроводжуючі людей з інвалідністю будь-якої нозології, незалежно від рівня і стану здоров’я, безкоштовно відвідують заклади культури, в даному випадку – музеї. Норма, встановлена в місті Києві, згідно якої люди з інвалідністю можуть безкоштовно відвідувати музеї один раз на місяць, є дискримінаційною і порушує чинне законодавство. Люди з інвалідністю за станом здоров’я, фінансовими можливостями або ж погодними чи будь-якими іншими чинниками просто не мають можливості приходити строєм, в конкретно визначений кимось день.
Нажаль, поки що Департамент культури КМДА і, якщо конкретніше - заклади культури нашого міста, порушують норми чинного законодавства. І влада міста Києва зобов’язана вирішити це питання у відповідності до чинного законодавства і міжнародних норм.
Департамент транспорту КМДА, також «незрозуміло» з яких причин, не може забезпечити для людей з інвалідністю безкоштовний проїзд у всіх видах транспорту міста Києва, відповідно до вже згаданого ЗУ «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні (стаття 38-1). В міському громадському транспорті (метро, автобус, тролейбус, трамвай) проблем не виникає. Однак, в силу різних обставин, транспортне сполучення нашого міста в значній мірі здійснюється за допомогою так званих «маршрутних таксі». Переважна кількість таких «маршруток» належить київським автопаркам. Проте, як вони, так і ті маршруштки, що не є власністю згаданих автопарків, виконують функціональні обов’язки автобусів і тролейбусів по перевезенню пасажирів, замінюючи чи доповнюючи київський міський транспортний парк. Крім того, квитки за проїзд в таких маршрутках не видаються (не буду деталізувати, чому саме, бо це окрема тема розмови), а перевезення пасажирів в багатьох випадках здійснюється в переповнених салонах, а не лише на сидячих місцях. Куди ідуть не обраховані кошти і чому міський транспорт ходить нерегулярно, а маршрутки – постійно, є темою для окремої розмови. Я ж зараз про те, що в переважній більшості випадків люди з інвалідністю не мають змоги безкоштовно їздити в цих маршрутках, не кажучи вже про осіб, що супроводжують людину з інвалідністю 1 групи.
При цьому Департамент транспорту КМДА робить вигляд, що він не розуміє і не знає цієї проблеми. Тобто і він, як орган влади, і перевізники порушують чинне (та й міжнародне також) законодавство, бо в усьому цивілізованому світі люди з інвалідністю безкоштовно користуються проїздом в муніципальному транспорті.
Ще однією проблемою є міжміські автобусні перевезення. Автобусні станції зачинені і працюють лише номінально (це теж окрема розмова з багатьма знаками запитання), однак міжміським транспортом, який здебільшого працює у вигляді тих самих маршруток, користуються і кияни. Тож не варто перекладати відповідальність на обласну адміністрацію, відповідно, скидаючи її з себе. Це теж досить суперечлива тема, яка потребує вирішення.
Перелічені питання – це далеко не всі, якими очолюваний мною Комітет опікувався в 2022 році та продовжуватиме опікуватися протягом поточного року. Вони, серед інших, увійдуть до плану роботи на на рік, що розпочався.
Друге питання порядку денного стосується Департаменту охорони здоров’я, з яким, нажаль не склалася співпраця в 2022 році, тим більше, що за рік нам так і не вдалося зустрітися з його керівництвом. Одним з прикрих епізодів спроби співпраці з ним нерозуміння ролі і значення департаменту у контролі за здоров’ям киян, що яскраво відобразилося в позиції по питанню відсутності боротьби профільних органів київської влади з розповсюдженням по місту шкідливих й небезпечних для здоров’я киян рослин. Однак маємо надію, що в цьому році ситуація зміниться на краще.
Отже, друге питання порядку денного стосувалося входження до складу Постійних робочих груп Департаменту охорони здоров’я КМДА з питань профільного супроводу закупівель та розподілу лікарських засобів, лікувального харчування, медичних виробів, гуманітарної допомоги колишнього члена громадської ради, батька дитини з інвалідністю, В’ячеслава Петровича Ботеза. За його зверненням як очолюваний мною Комітет, так і Громадська рада при КМДА, підтримали його кандидатуру до складу названих робочих груп. Це питання є надзвичайно важливим для суспільства, оскільки стосується проблеми забезпечення ліками орфанних хворих. Сподіваюся, що участь Громадської ради при КМДА у вирішенні цих проблем допоможе у вирішенні питання збереження здоров’я названої категорії киян.
Третє питання порядку денного стосувалося низки порушень, які відбуваються в лікарнях міста Києва стосовно забезпечення ліками і обслуговування громадян, в тому числі - осіб з інвалідністю і вадами здоров’я. Воно також дотичне до діяльності Департаменту охорони здоров’я міста Києва. Члени Комітету і запрошені обговорили ці проблеми та накреслили певні кроки, які необхідно зробити для подолання визначених проблем. Дуже сподіваюся, що ми, спільно з Громадською радою при КМДА, будемо намагатися покращити ситуацію, що склалася щодо киян, які перебувають у лікарнях нашого міста.
Четверте питання порядку денного стосувалося соціальних гарантій, в першу чергу - для осіб з інвалідністю, учасників бойових дій, внутрішньо переміщених осіб. Здебільшого увага учасників засідання Комітету була зосереджена на існуючій законодавчій базі, а також змінах, що готуються до неї, і змінах, які необхідно внести. В першу чергу ми обговорили законопроєкт 5344-д, який, на думку всіх учасників засідання Комітету і всіх, без виключення, членів громадянського суспільства, з якими ми спілкувалися, є не просто шкідливим, але навіть злочинним. Маскуючись під назвою, що декларує потреби працевлаштування осіб з інвалідністю, законопроект, по суті, направлений на знищення закону «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні». Крім того, названий законопроєкт порушує Конституцію України та чинне законодавство нашої держави, а також міжнародне право, зокрема - Конвенцію ООН «Про права осіб з інвалідністю» та принципи верховенства права, знищує права і свободи не лише людей з інвалідністю, а й громадянського суспільства в цілому.
На сьогодні в Україні існує ціла низка питань, які необхідно вирішити для захисту прав людей з інвалідністю, і це не лише проблем соціального характеру. Питання працевлаштування людей з інвалідністю є далеко не першочерговим в переліку цих питань. Тим більше, що ключі до його розв’язання лежать значно глибше, аніж здається авторам законопроєкту, які або елементарно не розуміють проблеми, або свідомо намагаються законодавчо закріпити відповідний стан речей з конкретною метою. Сьогодні за ініціативи міжнародних партнерів в Україні йде робота по створенню соціального кодексу. Над проектом цього соціального кодексу необхідно ще досить ретельно попрацювати, однак сподіваємося, що результат зусиль буде позитивним. Втім, поки цю роботу тільки розпочато.
В той же час Офіс Всеукраїнського громадського уповноваженого з моніторингу, оцінки та контролю за дотриманням прав осіб з інвалідністю, спільно з цілим рядом громадських організацій, під орудою ГО ВГО «Всеукраїнський парламент працездатних інвалідів» розробили пакет державних соціальних гарантій, тобто ключовий документ, який існує в усіх країнах цивілізованого світу і який забезпечує людям з інвалідністю обов’язковий пакет державних соціальних гарантій, що обов’язково містить і безкоштовний проїзд в транспорті, і гарантовані соціальні виплати, і надання певних освітніх, культурних тощо послуг.
Безумовно, такий пакет державних соціальних гарантій в обов’язковому порядку повинна мати і Україна. Нажаль, поки що нам ніяк не вдається знайти підтримку серед депутатів Верховної Ради України чи представників Кабінету Міністрів України. Сподіваюся, що зволікання щодо такої співпраці є лише випадковістю, що виникла через завантаженість народних обранців в період війни в Україні. Але таке зволікання, по суті, є злочином по відношенню до людей з інвалідністю зокрема і громадянського суспільства в цілому. Зрозуміло, що такий соціальний пакет в обов’язковому порядку повинен існувати і на місцях (в першу чергу - в місті Києві). Служба громадського уповноваженого місті Києві з моніторингу, оцінки та контролю за дотриманням прав людей з інвалідністю в місті Києві і я особисто не маємо сумніву, що і Уповноважений Київської міської ради з прав людей з інвалідністю, і громадські організації людей з інвалідністю міста Києва вважають за доцільне спільно з органами влади столиці максимально швидко розробити такий соціальний пакет, який стане прикладом і для органів місцевої влади інших міст України.
Комітет з питань охорони здоров’я та соціального захисту, внутрішньо переміщених осіб та учасників бойових дій Громадської ради при КМДА і Громадська рада при КМДА в 2023 році продовжать діяльність по розробці і впровадженню в життя такого соціального пакету на рівні нашого міста.
Отже співпраця з органами законодавчої та виконавчої влади, як центральної, так і на рівні міста Києва, по створенню законодавчої бази є одним з важливих пріоритетів діяльності як очолюваного мною Комітету, так і Громадської ради при КМДА і всіх зацікавлених громадських організацій громадянського суспільства нашого міста.
Ще одне важливе питання, яке розглядалося на засіданні Комітету з питань охорони здоров’я та соціального захисту, внутрішньо переміщених осіб та учасників бойових дій Громадської ради при КМДА 08 лютого 2023 року, стосувалося фізичної, психологічної, соціальної реабілітації і соціалізації учасників бойових дій, внутрішньо переміщених осіб і всіх громадян, які постраждали внаслідок російської агресії в Україні. Вище я докладно писав про круглий стіл з цих питань, що відбувся в листопаді 2022 року, та Другий Київський форум волонтерів, який також висвітлював цю проблему. Безумовно, в плані роботи комітету на 2023 рік ці питання займуть чільне місце.
Це має бути не окремий захід (чи навіть заходи), а системна робота, оскільки ігнорування та не вирішення згаданих питань, без перебільшення, загрожує Україні національної катастрофою. Комітет з питань охорони здоров’я та соціального захисту, внутрішньо переміщених осіб та учасників бойових дій Громадської ради при КМДА розраховує на активну участь громадських організацій міста Києва всіх зацікавлених фахівців, які працюють в цій сфері, у вирішенні проблем охорони здоров’я, соціальної політики, внутрішньо переміщених осіб і учасників бойових дій. І, безумовно, ми сподіваємося на тісну співпрацю з органами влади.
Протокол цього засідання належним чином буде направлений до Громадської ради при КМДА, як і план роботи на 2023 рік
На завершення публікації хочу закликати всіх, хто зацікавлений у вирішенні як соціальних, так і інших проблем в місті Києві, об’єднувати свої зусилля навколо Громадської ради при КМДА, як представника громадянського суспільства в місті Києві, бо громадянське суспільство спроможне захистити інтереси киян і, зрештою, й усіх громадян України (адже Київ - це столиця держави, на яку повинні рівнятися інші), лише спільними зусиллями.
Користуючись нагодою, хотів би від імені очолюваного мною Комітету висловити щиру подяку за співпрацю та розуміння Уповноваженому Київської міської ради з прав осіб з інвалідністю, пані Лесі Петрівській та Начальнику відділу забезпечення діяльності Уповноваженого Київської міської ради з прав осіб з інвалідністю секретаріату Київради, Любові Леонідівні Матвійчук, а також Комісії Київської міської ради з питань охорони здоров’я та соціальної політики й особисто голові Комісії – Марині Анатоліївні Порошенко.
Слава Україні!
Переглядів: 47 | Додав: vuppi | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: